تحلیل محتوای کتاب بخوانیم پنجم ابتدایی ازمنظرهای مختلف

--

سه شنبه, ۸ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۱۴ ب.ظ

8-تحلیل تصاویر کتاب درسی:

 

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه حد تصاویر انتخابی از عنصر خیال پردازی بدور می باشند؟

 

*

 

 

 

2-تاچه حد بین تصاویر انتخابی ومتن کتاب هماهنگی وجود دارد؟

 

*

 

 

 

3-تاچه حد درانتخاب تصاویر انتخابی به نیاز ها وعلایق وشرایط رشدی مخاطبین توجه شده است؟

 

 

*

 

 

4-تاچه حد اصل سادگی درتصاویر انتخابی مشهود است؟

*

 

 

 

 

5-تاچه حداصل پیوستگی درتصاویر انتخابی مشهود است؟

 

*

 

 

 

6-تاچه حد اصل توازن درفرم ها وترکیب های تصاویرانتخابی رعایت شده است؟

 

 

*

 

 

7-تاچه حد به اصل تاکید درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

8-تاچه حد اصل پیوند محیطی ومکانی درتصاویر انتخابی مشهود است؟

 

 

 

*

 

9-تاچه حد به اصل تعادل درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

10-تاچه حد توازن بین زمینه وموضوع درتصاویر انتخابی مشهود است؟

 

 

*

 

 

11-تاچه حد به رابطه تصاویر بامعیار های اندازه گیری درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

12-تاچه حد به اصل ترکیب بندی درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

13-تاچه حد به تاثیر روانی خط ها برمخاطبین درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

 

*

 

 

14-تاچه حد اصل تاثیر روانی شکل ها ورابطه آنها باتصاویر آموزشی درتصاویر انتخابی مدنظر بوده است؟

 

 

*

 

 

15-تاچه حد اصل توجه به تاثیر روانی رنگ های تصاویر درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

16-تاچه حد به اصل خیال پردازی درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

17-تاچه حد به ایمنی عاطفی درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

*

 

 

 

 

18-تا چه حد تصاویر انتخابی تحریک کننده حس کنجکاوی است؟

 

*

 

 

 

19-تاچه حد به هویت ملی.اعتقادی واسلامی درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

*

 

 

 

 

20-تاچه حد به اصل توازن جنسیت درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

21-تاچه حد به اصل خلاقیت دراثر هنری درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

 

*

 

 

22-تاچه حد به اصل تفاوت درفرهنگ های منطقه ای درتصاویر رعایت شده است؟

 

 

 

 

*

23-تاچه حد براصل برجسته سازی موضوع درتصاویر انتخابی پرداخته شده است؟

 

*

 

 

 

24-تاچه حد تصاویر انتخابی باواقعیت تطبیق دارند؟

 

*

 

 

 

25-تاچه حد به اصل برانگیختن ذوق هنری درتصاویر انتخابی توجه شده؟

 

 

*

 

 

 

 

1.زیاد:بیشترتصاویرکتاب درسی درخدمت نگاه علمی وآموزشی میباشدوبدورازخیال پردازی هست.

۲.زیاد:تصاویرکتاب بامتن هماهنگی داردوبادورنمایه های حسی ومفهومی متن هماهنگ است.

۳.تاحدودی:دراین موردتاحدودی به این موضوع توجه شده است وبه نیازهاوعلایق دانش آموزان درگروههای سنی متفاوت توجه نشده است وبعضی تصاویرمتناسب با سن نیست.

۴.خیلی زیاد:اجزای تصاویرکتاب درجهت القای پیام موردنظروحدت خاصی دارندوعوامل غیرضروری درآن حذف وباجزییات کمتری نمایش داده شده است وبرای یادگیری مطلوبترخواهندبود.

۵.زیاد:این اصل موردتوجه قرارگرفته است وبه وحدت بصری چشم انسان توجه شده است.

۶.تاحدودی:درتصاویرکتاب تاحدودی به این اصل توجه شده است وتاحدودی ازاغتشاش بصری جلوگیری میکند.

۷.زیاد:اکثرتصاویراین گونه است که به تقطه اوج یانقطه طلایی توجه شودوطراح سعی داردعنصربصری رابه صورت غیرمترقبه بافشاروتاکیددریک ترکیب بندی تصویری به بیننده ارایه کند.

۸.کم:باتوجه به تصاویرکتاب اینگونه بنظرمیرسدکه این اصل رعایت نشده است وموجب معنی داربودن تصویرودرک ارتباطات محیطی پدیده هانمیشود.

۹.زیاد:باتوجه به تصاویرپراکندگی عادلانه ومنطقی بین اجزای تشکیل دهنده وجوددارد.

۱۰.تاحدودی:درتصاویرکتاب درسی تاحدودی به این اصل توجه شده است وموضوع اززمینه جداست.

۱۱.زیاد:رعایت اصل رابطه تصویربامعیارهای اندازه گیری صورت گرفته است وبه خوبی نشان داده شده است وعناصربصری میتوانندروی یکدیگرتاثیربگذارندوهمدیگررا

تعدیل کنند.

۱۲.زیاد:باتوجه به تصاویردریافتیم که ترکیب بندی خوبی رعایت شده است وبه نسبتهای طلایی ونقاط طلایی توجه شده است.

 

 

13.تاحدودی:تاثیرات روانی خطها درشکلها تاحدودی ایجادشده است ومتناسب باهدف درس وآموزش هستند.

 

۱۴.تاحدودی:این موضوع نیزتاحدودی رعایت شده است ورابطه خوبی میان تاثیرات روانی شکلهاورابطه آنهاباتصویرآموزشی برقراراست.

۱۵.زیاد:تاثیررنگها براعصاب انسان رعایت شده است وبه همه جنبه ها پرداخته شده است.

۱۶.زیاد:تصاویربه گونه ای ایجادشده اندکه جنبه انگیزشی داشته باشندوعاملی دربروز

خلاقیت استعداددرکودکان میباشد.

۱۷.خیلی زیاد:به این اصل که موضوع مهمی نیزمیباشدبسیارتوجه شده است واکثرتصاویرازایمنی عاطفی برخوردارهستند.

۱۸.زیاد:تصاویربه گونه ای طراحی شده اندکه درفراگیرانگیزه وسوال ایجادمیکنندبه گونه ای که ذهن اوبادیدن تصاویرفعال میگردد.

۱۹.خیلی زیاد:کاملامشهوداست ک به این اصل توجه شده است ومعیارهادرنظرگرفته شده اند.

۲۰.زیاد‌:درتصاویرازتوازن خوبی برخورداراست وباعث ایجاداعتدال بین فراگیران میشودوباعث ایجاداحساس دلبستگی میشود.

۲۱.تاحدودی:درتصاویرتاحدودی به خلاقیت توجه شده است وباعث تقویت تفکرواگرا

دربیننده میشود.

۲۲.خیلی کم:ازآنجایی که یه نوع کتاب برای کل کشورتالیف میشود میتوان گفت که به این اصل توجه چندانی نمیشودوبایدبازنگری صورت گیرد.

۲۳.زیاد:مولف سعی کرده است برای رسانایی پیام بابرجسته سازی موضوع ویاتلفیق تکنیکهای گوناگون به قابل حس کردن فضای نوشته کمک کند.

۲۴.زیاد:تصاویرکتاب به گونه است که رعایت این اصل به خوبی مشهوداست وبه همه چیزتوجه شده است.

۲۵.تاحدودی:تصاویربه گونه ای است که تاحدودی تصویربه ذهن کودک نزدیک باشدوسپس با ارایه تصاویرپیچیده روی آورد.

 

 

9-تحلیل تکالیف کتاب:

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه میزان تکالیف ارائه شده کتاب درسی از ماهیت تمرینی برخوردار است؟

*

 

 

 

 

2- تاچه میزان تکالیف ارائه شده کتاب درسی از ماهیت خلاقانه برخوردار است؟

 

 

*

 

 

3- تاچه میزان تکالیف ارائه شده کتاب درسی از ماهیت امتدادی برخوردار است؟

 

 

 

 

 

4- تاچه میزان تکالیف ارائه شده کتاب درسی از ماهیت آمادگی برخوردار است؟

 

*

 

 

 

5- تاچه میزان تکالیف ارائه شده جنبه نوشتاری دارند؟

 

*

 

 

 

6- تاچه میزان تکالیف ارائه شده جنبه کار گروهی دارند؟

 

*

 

 

 

7- تاچه میزان تکالیف ارائه شده ماهیت تقویت استدلال وتقویت برهان را دارند؟

 

*

 

 

 

8- تاچه میزان تکالیف ارائه شده به بازخوانی وباز شناسی مفاهیم وواژه ها اختصاص دارد؟

 

*

 

 

 

 

نتایج پرسشنامه شماره8:

1-درانتهای هردرس سوالاتی راکه همه مربوط به فهمیدن درس است راگذاشته یعنی تا دانش آموز درس رایاد نگرفته باشد سوالات رانمی تواند جواب بدهد.

-2درانتهای درس یک یا دوپرسش برای تقویت خلاقیت گذاشته که بیشتر مربوط به نمایش بازی کردن ازروی یک داستان است.

-3دربعضی ازدروس مانند درس کتاب های مرجع از دانش آموزان خواسته فعالیت هایی راخارج از کلاس درس انجام دهند.

_4کتاب از چند فصل تشکیل شده که درس های هرفصل به هم مربوط اند ویک مطلب را آموزش می دهند که یادگیری یک درس برای درس دیگر لازم است.

 

5-به نسبت سوالات درس سوالات زیادی جنبه نوشتاری دارند ودانش آموز بافهمیدن درس آنها راجواب می دهد.

-6سوالاتی درآخرفصل به نسبت زیاد وجود دارد که برای جواب انهاکار گروهی لازم است.

_7درهردرس دوالی سه سوال مربوط به استدلال دانش آموز درمورد یک سوال است.

-8تکالیف هردرس به نسبت زیادی واژه ها ومفاهیم درس رایادآوری می کنند.

 

10-تحلیل محتوا ازابعاد مختلف:

پرسشنامه ارزیابی اهداف درکتاب درسی:

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تا چه میزان محتوای کتاب درسی فراگیران را بااهداف جسمانی آشنامی کند؟

 

*

 

 

 

2- تا چه میزان محتوای کتاب درسی درجهت تحقق اهداف عقلانی مناسب است؟

 

*

 

 

 

3- تا چه میزان محتوای کتاب درسی فراگیران را باشاخصه های شهروند خوب آشنامی کند؟

 

*

 

 

 

4- تا چه میزان محتوای کتاب درسی فراگیران را باحقوق خود دراجتماع آشنامی کند؟

 

 

 

*

 

5- تا چه میزان محتوای کتاب درسی فراگیران را بااهداف اقتصادی آشنامی کند؟

 

*

 

 

 

6- تا چه میزان اهداف فرهنگی هنری مورد توجه محتوای کتاب می باشد؟

 

*

 

 

 

7- تا چه میزان محتوای کتاب درسی اهداف اخلاقی را مورد توجه قرار می دهد؟

*

 

 

 

 

8- تا چه میزان محتوای کتاب درسی اهداف دینی را مورد توجه قراررمی دهد؟

 

*

 

 

 

9- تا چه میزان محتوای کتاب درسی اهداف عاطفی را مورد توجه قراررمی دهد؟

 

*

 

 

 

10- تا چه میزان محتوای کتاب درسی اهداف سیاسی را مورد توجه قراررمی دهد؟

 

*

 

 

 

 

نتیجه پرسشنامه شماره 9:ارزیابی اهداف درکتاب:

_1درکتاب بخوانیم به این مطلب تاحدی توجه شده که یک فصل ازکتاب به بهداشت اختصاص داده شده.

2-دربعضی ازفصول به معرفی دانشمندان وزندگی آن ها وکار هایی که کرده اند اشاره کرده که این خود باعث می شود تادانش آموزخود راهمانند آن ها فردی شایسته ولایق بکند که مشکلات خود راحل کنند وفردی متفکر شوند.

3-درکتاب دربعضی فصل ها به ویژگی های یک شهروند خوب اشاره کرده است واین که به مردم خدمت کنند یا چگونه بادیگران رفتار کنند.

4-کتاب به این موضوع تاحدی کم توجه کرده.

5-دربعضی درس های کتاب مانند درس گنج بحث قناعت وکار حلال رامطرح کرده ودربعضی درس ها صرفه جویی راهم مطرح کرده است.

6-درکتاب از شعر های گوناگون درحد وسیعی استفاده کرده که باعث علاقه دانش آموزان به شعرو آواز می شود ومفاخری راهم به آن ها اشاره کرده است.

7-برای این موضوع یک فصل را اختصاص داده که چگونه رفتاری بامحیط وافراد داشته باشیم.

8-دریک درس به داستان حضرت نوح وایمان آوردن به او که باعث نجات جان اصحاب شد وایمان نیاوردن باعث هلاکت ونابودی آن ها شد.

9-کتاب درپرسش های آخر هردرس ازدانش آموزان خواسته که احساسات وتخیلات خود رابیان کنند.

10-دراین مورد هم یک فصل اختصاص به وطن وبحث ملیتی داده شده است.

*

 

 

 

پرسشنامه مربوط به ارزیابی ابعاد مختلف محتوا:

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه میزان شیوه ارائه محتوا باروش های فعال هماهنگ می باشد؟

*

 

 

 

 

2- تاچه میزان درجه دشواری محتوا بازمانی که برای تدریس آن اختصاص داده شده است هماهنگ است؟

 

*

 

 

 

3- تاچه میزان ماهیت محتوا اجازه بهره گیری از روش فعال تدریس راامکان پذیر می سازد؟

*

 

 

 

 

4- تاچه میزان درجه دشواری محتوا باتوان ذهنی فراگیران متناسب می باشد؟

 

 

*

 

 

5- تاچه میزان محتوا به مسئله قومیت پرداخته است؟

 

*

 

 

 

6- تاچه میزان درتنظیم محتوا مسئله زیبا شناختی لحاظ شده است؟

 

*

 

 

 

7- تاچه میزان محتوا تغییرات نسلی فراگیران را در نظر دارد؟

 

 

 

*

 

8- تاچه میزان محتوا برای فراگیران رغبت انگیز می باشد؟

 

*

 

 

 

9- تاچه میزان حجم متناسب بافراگیران می باشد؟

 

*

 

 

 

10- تاچه میزان درمحتوا به مسئله جنسیت به طور متعادل پرداخته است؟

 

 

*

 

 

 

نتیجه پرسشنامه شماره10:

_1بسیاری ازدرس ها درکتاب بخوانیم سوالات متعددی درذهن دانش آموزان ایجاد می کنند مانند بحث ملیتی،دینی،هنروادب.

2_به نظر ساعت درنظر گرفته شده مناسب تدریس محتوا است.

 

3-درس های کتاب به گونه ای است که معلم باهوشیاری تمام می تواند فرایند تدریس رافعال کند واز حالت خشک ومنفعل دربیاورد.

4_محتوا دربعضی جاها برای یادگیری نیاز به توضیح زیاد دارد ودربعضی جاهاهم دانش آموز به تنهایی مطلب رادرک می کند .

5_درچند فصل بحث ملیتی رامطرح کرده که مختص مردم ایران است.

6-درآخر بیش تر درس ها شعر ها وداستان هایی رابه عنوان روان خوانی گذاشته که درپرورش ذوق وهنر دانش آموزان موثر است.

7-کمتر کتاب به این بحث توجه کرده است.

8-محتوا کتاب به گونه ای است که ذهن دانش آموزاندرادرگیر می کند مثلا با داستان حضرت نوح خیلی سوال درذهن دانش آموزان به وجود می آید.

9-باتوجه به سن دانش آموزان کلاس پنجم درس های کم حجمی برای آنها تدارک دیده شده که متناسب آن هاست.

10-درکتاب دربعضی جاها دختر وپسر رامتناسب با آن کار گذاشته ودربعضی جاها هم فقط به یک جنس برای انجام برخی کار ها اشاره کرده ودرتصاویر هم حجاب وپوشش را هم رعایت کرده است.

نتیجه گیری

کتاب بخوانیم به طورکلی کتاب مناسبی است ولی بعضی جاها نواقصی راهم دارد که نیاز به اصلاح دارد مثلا این کتاب ازنظر سطح خوانایی روش مک لافلین برای کلاس پنجم مناسب نیست که صد البته نمی توان برای این کتاب فقط همین ملاک رادرنظر گرفت بلکه نیمه پر لیوان راهم باید دید.البته باید درنظر گرفت که هرمنبعی رانمی توان کامل وبدون نقص تصور کرد چون که جهان پیوسته درحال دگرگونی است ودانشی به دانش های دیگر افزوده می شود که منابع فعلی شاید جواب پیش رفت هارا ندهدبلکه باید مورد بررسی دوباره وانجام اصلاحاتی درآن بشوند.ومطابق بانیاز های جدید تغییر کند که این کار به حمد الله درآموزش وپرورش ایران انجام می شود وهرچند سالی یکبار تغییراتی به طور کلی وجزیی درکتاب ها صورت می گیرد.بااین اوصاف کتاب بخوانیم دربیش تر روش های تحلیل درسطح بالایی قرار دارد ودربعضی روش ها نه خیلی کم به صورت متوسط باوضع ایده آل مطابقت دارد.به طور مثال کتاب کمتر مسیله تغییر نسل ونیاز های جدید رادرنظر گرفته است وهمچنین به مسیله حقوق فرد درجامعه کمتر توجه کرده است
۹۴/۱۰/۰۸
ابوالفضل تارین