تحلیل محتوای کتاب بخوانیم پنجم ابتدایی ازمنظرهای مختلف

۳ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

-

 

3-میزان تقویت پژوهشگری:

نوع جمله

i

h

g

f

e

d

c

b

a

صفحه

1

0.85

1

3

0

2

0

3

3

1

2

0.62

0

2

3

0

3

2

0

3

3

1.75

2

0

2

3

2

0

1

0

4

0.55

1

0

2

2

3

3

1

2

5

0.4

0

1

1

2

4

0

3

3

6

0.66

2

1

3

0

2

0

3

4

7

0.75

1

3

0

2

3

2

1

2

8

0.6

2

1

3

0

2

4

3

1

9

1.4

1

3

4

2

1

3

2

2

10

0.75

0

3

2

1

2

2

3

1

11

0.8

1

2

3

2

2

4

3

1

12

0.88

2

3

1

2

4

3

2

0

13

1

3

2

1

4

3

4

3

0

14

0.77

2

3

1

1

2

3

4

0

15

0.81

3

0

4

2

4

2

2

3

16

0.66

2

2

3

1

3

4

3

2

17

0.25

0

2

0

2

4

3

4

5

18

0.23

1

1

0

1

5

0

4

4

19

0.125

0

0

0

2

4

3

4

5

20

0.66

1

2

3

2

3

2

3

4

 

 

روش محاسبه i:

I=e+f+g+h/a+b+c+d

برای مثال:   0.66=12/8=3+2+3+4/1+2+3+2=20i

نتیجه :چون مقدار iاز 0.4بیشتر باشد متن فراگیران رابه پژوهشگری دعوت می کند.

 

4-تحلیل میزان تقویت خلاق ونقاد کتاب:

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه میزان محتوای کتاب مهارت حل مسئله رادر فراگیران تقویت می کند؟

 

*

 

 

 

2-تاچه میزان محتوای کتاب قدرت استدلال وبرهان رادرفراگیران تقویت می نماید؟

 

*

 

 

 

3-تاچه میزان محتوای کتاب روح فلسفی را درفراگیران تقویت می نماید؟

 

 

 

*

 

4- تاچه میزان محتوای کتاب تفکر خلاق را درفراگیران تقویت می نماید؟

 

*

 

 

 

5- تاچه میزان محتوای کتاب مهارت برخورداری ازتفکر انتقادی  را درفراگیران تقویت می نماید؟

 

*

 

 

 

6- تاچه میزان محتوای فراگیران رادر موقعیت های مبهم وخلاقیت برانگیز قرارمی دهد؟

 

*

 

 

 

 

توضیحات پرسشنامه شماره سه:

۱)زیاد،زیرا به طور مثال در درسی مانند رازی و شناخت بیمارستان و بو علی و گاو بر حل مسئله توسط این دانشمندان بزرگ و اهمیت کار ان ها برسلامتی از طریق حل مسئله که گوشت را به چند نقطه شهر اویختن وغذا خوردن و سالم شدن فرد همرا بود که این مسائل بر مهارت حل مسـئله تاکید دارد.

۲)زیاد،زیرا رازی و ساخت بیمارستان که استدلالی از کار خود داشت و گوشتی که کمتر خراب شده بود را به عنوان محل بیمارستان انتخاب کرد.

 

 

۳)کم، زیرا مثلا در درس بوعلی و بانگ گاو او همه چیز غیر طبیعی را طبیعی جلوه داده و هیچ روح فلسفی را طلاقت نمی کند و برعکس عمل می کند.

۴)زیاد،زیرا بعد از تعداد زیادی از درس ها از دانش اموزان خواسته می شود که رابطه درس با یک ضرب المثل را بیان کنند و یا در درس چشمه و سنگ تفکر و پیدا کردن راه حلی برای کارها و تفکر خلاقانه توجه شده است.

 

5)زیاد،زیرا در درس ها پس از ارائه مطلب در بیشتردرس ها موضوعی نقد شده مثلا در درس حکمت به قدر دانی از عافیت بر اثر مصیبت تاکید می کند که شیخ رفتار ان غلام را نقد کرده وعلت کار را نیز بیان می کند.

۶)زیاد،زیرا در بیشتر درس ها یک موضوع مبهم را طرح می کند که با تفکر ان موضوع حل می شود مثلا چگونگی پیدا کردن دزد زرهای مردی که ان ها را زیر درختی پنهان کرده و ان درخت برای چه بیماری مناسب است و پیدا کردن دزد که تفکر با خلاقیت همراه بوده و القای این مفاهیم به دانش اموزان شده است

 

 

5_تحلیل پرسش های کتاب درسی:

 

بااستفاده ازفرمول محاسبه میزان ضریب درگیری که برای این کار چهارمقوله رومی رادرنظر می گیریم.

پرسش مربوط به تعاریف5پرسش های مربوط به تعاریف  نتیجه.    .a

.bپرسش هایی که درمتن پاسخ داده شده اند نتیجه 48   پرسش

.cپرسش هایی که پاسخگویی به ان ها نیازمند تجزیه وتحلیل است 50پرسش

d.پرسش هایی که پاسخگویی به انها بااستفاده از تجربیات دانش آموزان صورت می گیرد 49پرسش

 

*گذاشتن نتایج در فرمول زیر:

I=c+d/d+b>  I=50+49/49+48=1/02چون که ضریب درگیری بین  0/4و1/5است

پس ضریب درگیری موردقبول است.

 

6-ارتباط عمودی وافقی کتاب

-ارتباط عمودی

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه میزان اصل مداومت یاپیوستگی درطول کتب دوره رعایت شده است؟

 

*

 

 

 

2-تاچه میزان اصل توالی یافزایندگی درطول کتب دوره رعایت شده است؟

 

 

*

 

 

3-تاچه میزان روش تنظیم محتوای عمودی کتب مطلوب می باشد؟

 

*

 

 

 

4-تاچه میزان کتب پایه های پایین تر پیش نیاز های کتب پایه ای بالاتر راتامین می کنند؟

 

 

*

 

 

5-تاچه میزان ارتباط عمودی این دوره تحصیلی دراین کتب درسی باکتب درسی دردوره های قبل وبعد رعایت شده است؟

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

توضیحات پرسشنامه شماره 5:

1-زیاد:باتوجه به تعریف اصل مداومت وپیوستگی که بایدبرای آموزش یک مفهوم آن مورددردفعات متعددودرقسمتهای مختلف دوره آموزشی تکرارشودمیتوان دریافت که این اصل درکتاب رعایت شده است.

۲.تاحدودی:باتوجه به تعریف اصل توالی یافزایندگی میتوان دریافت که دربعضی قسمتهاازروش دوره ای ودربعضی دیگرازروش مارپیچی استفاده شده است ولی درکل زیادمطلوب بنظرنمیرسد.

3.زیاد:باتوجه به تعریف ارتباط عمودی وخصوصاروش حلزونی درکل میتوان به این نتیجه رسیدکه سلسله مراتبی رعایت شده است ونظم وترتیب خوبی دارد.

۴.تاحدودی:باتوجه به مطالبی که درکتب پایه های پایین تربررسی شده است میتوان به این نتیجه رسیدکه تاحدودی مطالب پایه های پایین ترپیش نیازکتابهای پایه بالاترهستند.

۵.تاحدودی:بطورکل باتوجه به مطالب دوره های قبل وبعدازاین دوره واین پایه میتوان به این نتیجه رسیدکه تاحدودی ارتباط عمودی رعایت شده است ودربعضی مطالب افراط وتفریط صورت گرفته است.

 


-ارتباط افقی:

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه میزان کتب مختلف پایه مورد نظر درجهت اهداف پایه نقش مکمل عمل می نمایند؟

*

 

 

 

 

2-تاچه میزان کتب مختلف پایه مورد نظر ازدرجه دشواری یکسان برخوردارند؟

 

 

*

 

 

3-تاچه میزان روش تنظیم محتوا بین کتب مختلف مناسب می باشد؟

 

*

 

 

 

 

توضیحات پرسشنامه شماره6:

 

1.خیلی زیاد:باتوجه به مطالعه درموردمطالب واهداف کتب دیگربه این نتیجه رسیدیم که مطالب هرکدام ازکتب درجهت تکمیل کردن مطالب کتب دیگرهستند.

             

2.تاحدودی:بابررسیهای انجام شده به این اصل پی بردیم که تاحدودی مطالب موردنظرازدرجه دشواری یکسانی برخوردارهستند.

۳.زیاد:باتوجه به سرفصل دروس وفصلهای مختلف کتابهای درسی این نتیجه گیری به دست آمدکه تنظیم محتوابه یک شکل انجام شده است.

 

 

 

 

7-تحلیل متناسب بودن کتاب باپایه تحصیلی روش مک لافلین:

 

تعداد کلمات دشوار درهرنمونه:

نمونه اول   سه کلمه دشوار

نمونه دوم.  چهار کلمه دشوار

نمونه سوم.  دوکلمه دشوار

مرحله سوم:

جمع تعداد کلمات دشوار.                                  3+4+2=9

 

مرحله چهارم:

جذرمجموع کلمات:                                                     9=3

 

مرحله پنج:

جمع جذر حاصله باعددسه                                               3+3=6

 

مرحله ششم:

جمع جذر حاصله باعدد پنج                                     3+5=8

 

نتبجه:

کتاب مورد نظر طبق روش مک لافلین برای دانش آموز کلاس ششم ودانش آموز با سن هشت سال مناسب است لذا برا دانش آموز کلاس پنجم مناسب نیست.

 

بسم الله الحمن الرحیم

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

پژوهشگران : ابوالفضل تارین ،سعید مقبلی مهنی  ،علی اکبر سهرنی

شماره ی دانشجویی: 9211121263- 9212533671- 9211572915

دانشگاه: پردیس خواجه نصیر الدین طوسی کرمان (فرهنگیان)

سال تحصیلی : 1394

استاد راهنما: علیرضا زینلی

چکیده:

 کتاب از نظر تحلیل وضعیت ظاهری درسطح بالایی قرار دارد ولی مثلا طرح رو جلد تا حدودی با محتوا هماهنگ نیست.

کتاب از نظرمحتوای نوشتاری هم مانند مورد بالا از نظر بعضی ملاک ها درسطح بالاولی مثلا از نظر تقویت خلاقیت در سطح پایین است ومطالب جنبه حفظی دارند.

کتاب ازاز نظر تقویت پژوهشگری با توجه به فرمول عال ا ودانش آموزان را به پژوهش گری دعوت می کند.

 کتاب ازنظر تقویت میزان تفکر خلاق ونقاد باز مثلا ازنظر تقویت روح فلسفی در سطح پایین قرار دارد.

 کتاب از نظر پرسش هایش با توجه به فرمول ضریب درگیری که عدد حاصله بین 0.4و1.5بود ضریب درگیری قابل قبولی داشت.

کتاب از نظر ارتباط عمودی وافقی دربعضی جاها مثلا به بحث نیازی توجه نکرده وازنظر دشواری دروضعیت یکسان نیست ودربقیه موارد توجه زیاد شده است.

کتاب ازنظر مناسب بودن با پایه طبق نظر مک لافلین برای کلاس پنجم مناسب نیست.

کتاب از نظرتصاویر ه بحث تفاوت فرهنگ ها وارتباط محیطی توجه چندانی نشدهودر بقیه موارد توجه شایانی شده است.

کتاب از نظرتکالیف درهمه زمینه های وجود درپرسشنامه درطح عالی قرار دارد.

کتاب ازظر اهداف وابعادمثلا به حقوق فرد در جامعه توجه نکرده وهچنین به تغیرات نسلی ول در زمینه های دیگر مناسب است.


به طورکلی کتاب بخوانیم را تاحدودی می توان خوب ارزیابی کرد وباوجود اصلاحاتی که در حال انجام است این کتاب درسطح بالایی قرار می گیرد.


کلمات کلیدی:تحلیل ،محتوا،بخوانیم،پنجم،ابتدایی،ظاهرکتاب،متن کتاب،پژوهشگری،ارتباط،عمودی،افقی،خوانایی،تصاویر،تکالیف،ابعادمختلف، ساختار


مقدمه:

 

ازآنجا که کتاب درسی تاثیر بسزایی درتعلیم وتربیت وآینده دانش آموزان به خصوص مقطع ابتدایی دارد باید این کتاب ازهمه لحاظ موردبررسی دقیق وهوشمندانه قراربگیرد تااینکه منبعی که دراختیار دانش آموزان قرار میگیرد هیچ گونه نقص محتوایی وظاهری نداشته باشد که باعث انحراف دانش آموزان شود لذا دراین مقاله تاحدودی سعی شده که کتاب بخوانیم پنجم ابتدایی رابررسی کرده که آیا کتابی که بعنوان منبعی برای یکسال دانش آموز ان درنظر گرفته شده مناسب انها است این کتاب درانتقال محتوای خودش موثراست ایا ظاهر کتاب شیوه نگارش وغیره مناسب است لذا دراین زمینه ها درمقاله بحث شده است.

روش شناسی:

عنوان تحلیل.

روش استفاده شده

 

-تحلیل وضعیت ظاهری کتاب.                                پرسشنامه تنظیمی

-تحلیل محتوای نوشتاری کتاب.                               پرسشنامه تنظیمی

-میزان تقویت پژوهشگری کتاب.                             روش ویلیام روحی

-میزان تقویت خلاق ونقادکتاب.                               پرسشنامه تنظیم

-تحلیل پرسش های کتاب.                                      ضریب درگیری

-ارتباط عمودی وافقی کتاب.                                   پرسشنامه تنظیمی

-متناسب بودن کتاب با پایه تحصیلی.                          روش عینی-کمی مک لافلین

-تحلیل تصاویر کتاب.                                            پرسشنامه تنظیمی    

-تحلیل تکالیف کتاب.                                             پرسشنامه تنظیمی

-تحلیل محتوا از ابعاد مختلف.                                  پرسشنامه تنظیمی

 


 

 

نتایج یافته ها:

 

1_تحلیل وضعیت ظاهری کتاب

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-اندازه وقطع کتاب راتاچه اندازه مناسب مخاطبین می دانید؟

 

*

 

 

 

2-نوع جلد کتاب راتاچه اندازه مناسب ارزیابی می دانید؟

 

*

 

 

 

3-ارتباط طرح جلد کتاب بامحتوای کتاب راتا چه اندازه مطلوب ارزیابی می نمایید؟

 

 

*

 

 

4-نوع کاغذ به کار رفته درجلد کتاب راتاچه اندازه مطلوب ارزیابی می نمایید؟

*

 

 

 

 

5-کیفیت صحافی کتاب را تاچه اندازه مطلوب ارزیابی می نمایید؟

 

*

 

 

 

6-تاچه اندازا یادداشت های عطف کتاب را مطلوب ارزیابی می نمایید؟

 

 

*

 

 

7-صفحه آرایی صفحات کتاب راتاچه حد مناسب بامخاطبین می دانید؟

 

*

 

 

 

8-حجم کتاب را تاچه میزان مناسب ارزیابی می نمایید؟

 

*

 

 

 

9-تاچه حد اصول نشانه گذاری درکتاب رعایت شده است؟

*

 

 

 

 

10-تاچه حد اصول نگارش درکتاب رعایت شده است؟

 

*

 

 

 

11-رسم الخط کتاب راتاچه میزان مناسب مخاطبین ارزیابی می نمایید؟

 

*

 

 

 

12-تاچه میزان محتوا سلیس وروان نگارش شده است؟

 

*

 

 

 

13-تاچه میزان رنگ وفرم کتاب مناسب باعلایق فراگیران خود است؟

 

*

 

 

 

 

توضیحات پرسشنامه شماره یک:

۱)زیاد زیرا این کتاب در اندازه مناسبی است و جا برای فعالیت هایی که درکلاس معلمشان با بچه ها کار می کند باشد و بچه ها همه مطالب را که در کلاس گفته می شود به علت حجم زیاد برگه های کتاب جا برای یاداشت باشد و جا برای درک مطلب و واژه اموزی ها به مقدار لازم است که این باعث می شود دانش اموزان مطالب را راحتر جمع بندی کنند

۲)زیاد زیرا جلد به کار رفته از سلفون است که از مقوایی ضخیم و با روکش پلاستیکی که باعث می شود که دوام جلد افزایش یابد که مناسب است برای کودکان دبستانی که حساسیتی روی کتاب هایشان ندارند

۳)تاحدودی زیرا عکس گل که گلدان ان کتاب است از دانش اموزان سوال شد انها چیز خاصی از ان درک نمی کردند ولی سرود ملّی جمهوری اسلامی ایران با محتوای کتاب که اکثراً داستانهایی درباره ایرانیان است همخوانی دارد

۴)خیلی زیاد زیرا مطالبی که یک روی کاغذ نوشته شده است در روی دیگر ان سایه نمی اندازد و میزان استفاده این کتاب زیاد است ور بزنامه درسی یک روز در میان کنجانده شده و مطالب در خانه هم کار می شود ولی کاغذ طوری است که بخاطر نو ماندن برای خواننده خسته کننده و ناراحت کننده نیست

۵)زیاد زیرا صحافی کتاب هایی که برسی شد از یک کلاس ۳۵ نفری بیش از ۹۰ درصد برگه های کتاب کنده نشده بود و کتاب شیرازه خود را حفظ کرده است

 

6-تا حدودی زیرا عنواب کتاب به طور خوانا در عطف کتاب نوشته شده،ولی شماره جلد ویا نام پدیداورنده نوشته نشده است

۷)زیاد زیرا فاصله کلمات به طور مناسب است و فاصله بین دو خط نیز مناسب است و خط کتاب طوری است که به کتاب روح فارسی داده و با خطی زیبا نگارش شده و بر جذابیتش افزوده شده است

۸)کتاب دارای ۱۵۱ صفحه است و باتوجه به تعداد جلسات در طول سال می تواند فرصت مناسبی باشد برای یاد دادن و یادگیری کتاب

۹)خیلی زیاد زیرا در کتاب اصول نشانه گذاری کاملاً رعایت شده است و استفاده مناسب از گیومه،ویرگول و علامت تعجب و غیره که کمک می کند دانش اموز به خوبی مطالب را درک کند

۱۰)زیاد،زیرا کلمات با فاصله و با جمله بندی مناسب و نشانه گذاری مناسب که باعث شده کتاب در حد و اندازه بچه های کلاس پنجم باشد نبود کوچکترین اشتباهی در نگارش که نگارش خوب باعث یادگیری بهتر می شود

۱۱)زیرا در این کتاب به شیوه خوش نویسی که در کتاب شده باعث زیبایی ان شده و اصول نشانه گذاری مناسب رسا بودن و زیبا بودن به علت استفاده از طرح ها و شکل های مناسب کتاب مورد قبولی ساخته شده است

 

 

 

۱۲)زیاد زیرا همانطور که گفته شد به علت نشانه گذاری های مناسب باعث روان و سلیس شدن کتاب شده است حتی در جاهایی که لازم بوده است مصوت ها را هم گذاشته که این بر این موضوع تاکید می کند

۱۳)زیاد،زیرا استفاده از رنگ و فرم مناسب در روی جلد به خوبی استفاد نشده است ولی استفاده از شکل های مناسب در همه درس ها باعث جذابیت درس ها شده است.

 

 

2_تحلیل محتوای نوشتاری کتاب:

 

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-آیامحتوای تنظیمی دارای اعتبار علمی می باشد؟

*

 

 

 

 

2-آیا محتوای تنظیمی برای مخاطبین دارای اهمیت می باشد ؟

*

 

 

 

 

3-آیا درمحتوای تنظیمی علایق علایق مخاطبین درنظر گرفته شده است؟

 

*

 

 

 

4-آیامحتوای تنظیمی نیاز های مخاطبین رارفع می نماید؟

 

*

 

 

 

5-آیا محتوای تنظیمی بامیزان رشد شناختی مخاطبین هماهنگ است؟

*

 

 

 

 

6-آیامحتوای تنظیمی درزندگی روزمره مخاطبین کاربرددارد؟

*

 

 

 

 

7-آیا محتوای تنظیمی از انعطاف لازم برخوردار می باشد؟

 

*

 

 

 

8-آیا محتوای تنظیمی عاملی برای آموزش مداوم درمخاطبین می باشد؟

 

 

*

 

 

9-آیا محتوای تنظیمی متناسب بامسائل روزونیاز های جامعه می باشد؟

 

 

*

 

 

10-آیا محتوای تنظیمی در راستای حفظ میراث فرهنگی جامعه می باشد؟

 

*

 

 

 

11-آیا محتوای تنظیمی مخاطبین درگیری یادگیری می نماید؟

 

 

*

 

 

12-آیامحتوای تنظیمی به ایجاد خلاقیت وابتکار درمخاطبین کمک می کند؟

 

 

 

*

 

13-آیامحتوای تنظیمی قابلیت بهره گیری ازرسانه های آموزشی رادرخود دارد؟

 

*

 

 

 

14-آیا ارتباط عمودی محتوای تنظیمی بامطالب سالها یا دوره های قبل مناسب می باشد؟

 

 

*

 

 

15-آیا محتوای تنظیمی بااهداف دوره های تحصیلی هماهنگی دارد؟

 

*

 

 

 

16-آیا محتوای تنظیمی بانیاز های ملی"محلی ومنطقه ای متناسب می باشد؟

 

*

 

 

 

17-آیا محتوای تنظیمی متناسب با واقعیت جامعه وانتظارات مردم می باشد؟

 

 

*

 

 

18-آیا محتوای تنظیمی از انسجام مطلوب برخوردار می باشد؟

 

*

 

 

 

19-آیا حجم محتوای تنظیمی جهت تحقق اهداف آموزشی مورد نظر مناسب می باشد؟

 

*

 

 

 

20-آیا محتوای تنظیمی به خودآموزی مخاطبین کمک می کند؟

 

*

 

 

 

 

 

 

 

توضیحات پرسشنامه شماره دو:

۱)خیلی زیاد،زیرا مطالبی از قبیل نیایش باخدا زیرکی و مثلا درس سرود ملی می توان گفت این مطالب هیچ گاه متروک نمی شود و همیشه باید به ان ها توجه شود و به همین علت دارای اعتبار علمی است

.۲)خیلی زیاد،زیرا مطالبی مانند زیرکی و نیایش و ارزش به وطن در درس های سرود ملی وسرای امید برای دانش اموزان دارای اهمیت است و این کتاب به مقدار اندازه و با همخوانی نسبتاً به تجربیات دانش اموزان وتوجه اجتماعی و سیاسی کرده است که بر اهمیت مطالب تاکید می کند.

3)زیاد،زیرا مطالب تاریخی در کتاب و توجه به وطن و بزرگان علم و ادب باعث شده بیشتر دانش اموزان قبل از دریس درس،درس را پیش خوانی کنند.

۴)زیاد،زیرا با اموزش قواعد و مطالب مناسب و اموختن معنی کلمات زیادی و اموزش ضرب المثل ها می توان گفت به مجموعه ای از نیاز ها توجه شده است.

۵)خیلی زیاد زیرا هر درس تعدادی کلمه و قواعد جدید دارد و به همراه متن قصد طرح موضوع جدید دارد و این محتوا با سوالاتی که از دانش اموزان شد اکثرا توانایی یادگیری این مطالب را داشتند.

۶)خیلی زیاد،زیرا دروس همه قصد اموزشی دارند که مفید است مثلا سرود ملی و شناخت داشمندان ودرس چشمه و سنگ به ان ها می اموزد همیشه در کارها تلاش و توکل داشته باشند

.۷)زیاد،با امکانت موجود همخوانی داشت و زمان کافی برای تدریس این درس در نظر گرفته شده است.

 

8)تاحدودی،زیرا به دانشمندان و کشف های ان ها و به اهمیت زبان فارسی توجه شده که در همه دوره ها دانش اموز با ان ها سروکار دارد

.۹)تاحدودی،زیرا به بعضی مسائل روز از قبیل زیرکی در جامعه تلاش و شجاعت که به صورت کلی توجه شده ولی بعضی مسائل روز از قبیل فضای مجازی توجه نشده است.

۱۰)زیاد،زیرا با توجه توجه ان به زندگی گذشتگان مانند درس نام نیک و توجه ان به اثار هنری گویای این مطلب اسـت

.۱۱)تاحدودی ،زیرا مطالب بیشتر از طرف معلم ارائه می شود که این باعث می شود درگیری یادگیری کمتر صورت بگیرد.

12)کم زیرا مطالب بیشتر جنبه حفظی دارند و یا دگیری از طریق معلم صورت می پزیرد و این نوع اموزش خلاقیتی از دانش اموز نمی خواهد

.۱۳)زیاد،زیرا بیشتر مطالب را می توان از طریق رسانه هایی مانندتلویزیون،سی دی های اموزشی می توان ان ها را اموزش داد.

۱۴)تاحدودی،زیرا تعداد کمی از مطالب در سال های قبل در این کتاب تکرار شده اند فقط بعضی مفاهیم مانند شجاعت و زیرکی به طور گسترده تری توضیح داده شده است

.۱۵)زیاد،زیرا از اهداف این دوره اموزشی، اموزش بعضی مفاهیم و کلماتی که برای دوره بعد باید با ان ها اشنایی داشته باشند و موضوعات خاص خود اهداف این دوره را هماهنگ ومناسب با سن دانش اموزان ارائه کرده است.

 

 

16)زیاد،زیرا مطالب بیشتر بر همدلی و اتحاد و صداقت و شجاعت تا کید می کنند که در ایران بسیار مهم اسـت

17)تا حدودی،زیرا بر بعضی داقعیت ها ی جامعه مانند وجود انسان های تیره دل و شکست از دشمنان در صورت تفرقه و قدرت لازم را نداشتن به ترتیب در درس های چشمه و سنگ و درس دفاع از میهن ولی به تکنولوژی های جدید و فضا های مجازی توجه نشده است.

۱۸)زیاد،زیرا مطالب بیشتر به جنبه های ملی مذهبی و تاریخی و دشمنان واثارتاکید دارند که همگی یک وجه بیان دارند.

19)زیاد،زیرا کتاب با۱۵۱ صفحه و22درس مطالب بسیار مفیدی می تواند همه هدف هایی که قبلا ذکر شده را بیان کند.

۲۰)زیاد،زیرا بعد از طرح هر درس تعداد زیادی سوال درباره ان درس و مربوط به ان درس ارائه می شود

--

سه شنبه, ۸ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۱۴ ب.ظ

8-تحلیل تصاویر کتاب درسی:

 

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه حد تصاویر انتخابی از عنصر خیال پردازی بدور می باشند؟

 

*

 

 

 

2-تاچه حد بین تصاویر انتخابی ومتن کتاب هماهنگی وجود دارد؟

 

*

 

 

 

3-تاچه حد درانتخاب تصاویر انتخابی به نیاز ها وعلایق وشرایط رشدی مخاطبین توجه شده است؟

 

 

*

 

 

4-تاچه حد اصل سادگی درتصاویر انتخابی مشهود است؟

*

 

 

 

 

5-تاچه حداصل پیوستگی درتصاویر انتخابی مشهود است؟

 

*

 

 

 

6-تاچه حد اصل توازن درفرم ها وترکیب های تصاویرانتخابی رعایت شده است؟

 

 

*

 

 

7-تاچه حد به اصل تاکید درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

8-تاچه حد اصل پیوند محیطی ومکانی درتصاویر انتخابی مشهود است؟

 

 

 

*

 

9-تاچه حد به اصل تعادل درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

10-تاچه حد توازن بین زمینه وموضوع درتصاویر انتخابی مشهود است؟

 

 

*

 

 

11-تاچه حد به رابطه تصاویر بامعیار های اندازه گیری درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

12-تاچه حد به اصل ترکیب بندی درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

13-تاچه حد به تاثیر روانی خط ها برمخاطبین درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

 

*

 

 

14-تاچه حد اصل تاثیر روانی شکل ها ورابطه آنها باتصاویر آموزشی درتصاویر انتخابی مدنظر بوده است؟

 

 

*

 

 

15-تاچه حد اصل توجه به تاثیر روانی رنگ های تصاویر درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

16-تاچه حد به اصل خیال پردازی درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

17-تاچه حد به ایمنی عاطفی درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

*

 

 

 

 

18-تا چه حد تصاویر انتخابی تحریک کننده حس کنجکاوی است؟

 

*

 

 

 

19-تاچه حد به هویت ملی.اعتقادی واسلامی درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

*

 

 

 

 

20-تاچه حد به اصل توازن جنسیت درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

*

 

 

 

21-تاچه حد به اصل خلاقیت دراثر هنری درتصاویر انتخابی توجه شده است؟

 

 

*

 

 

22-تاچه حد به اصل تفاوت درفرهنگ های منطقه ای درتصاویر رعایت شده است؟

 

 

 

 

*

23-تاچه حد براصل برجسته سازی موضوع درتصاویر انتخابی پرداخته شده است؟

 

*

 

 

 

24-تاچه حد تصاویر انتخابی باواقعیت تطبیق دارند؟

 

*

 

 

 

25-تاچه حد به اصل برانگیختن ذوق هنری درتصاویر انتخابی توجه شده؟

 

 

*

 

 

 

 

1.زیاد:بیشترتصاویرکتاب درسی درخدمت نگاه علمی وآموزشی میباشدوبدورازخیال پردازی هست.

۲.زیاد:تصاویرکتاب بامتن هماهنگی داردوبادورنمایه های حسی ومفهومی متن هماهنگ است.

۳.تاحدودی:دراین موردتاحدودی به این موضوع توجه شده است وبه نیازهاوعلایق دانش آموزان درگروههای سنی متفاوت توجه نشده است وبعضی تصاویرمتناسب با سن نیست.

۴.خیلی زیاد:اجزای تصاویرکتاب درجهت القای پیام موردنظروحدت خاصی دارندوعوامل غیرضروری درآن حذف وباجزییات کمتری نمایش داده شده است وبرای یادگیری مطلوبترخواهندبود.

۵.زیاد:این اصل موردتوجه قرارگرفته است وبه وحدت بصری چشم انسان توجه شده است.

۶.تاحدودی:درتصاویرکتاب تاحدودی به این اصل توجه شده است وتاحدودی ازاغتشاش بصری جلوگیری میکند.

۷.زیاد:اکثرتصاویراین گونه است که به تقطه اوج یانقطه طلایی توجه شودوطراح سعی داردعنصربصری رابه صورت غیرمترقبه بافشاروتاکیددریک ترکیب بندی تصویری به بیننده ارایه کند.

۸.کم:باتوجه به تصاویرکتاب اینگونه بنظرمیرسدکه این اصل رعایت نشده است وموجب معنی داربودن تصویرودرک ارتباطات محیطی پدیده هانمیشود.

۹.زیاد:باتوجه به تصاویرپراکندگی عادلانه ومنطقی بین اجزای تشکیل دهنده وجوددارد.

۱۰.تاحدودی:درتصاویرکتاب درسی تاحدودی به این اصل توجه شده است وموضوع اززمینه جداست.

۱۱.زیاد:رعایت اصل رابطه تصویربامعیارهای اندازه گیری صورت گرفته است وبه خوبی نشان داده شده است وعناصربصری میتوانندروی یکدیگرتاثیربگذارندوهمدیگررا

تعدیل کنند.

۱۲.زیاد:باتوجه به تصاویردریافتیم که ترکیب بندی خوبی رعایت شده است وبه نسبتهای طلایی ونقاط طلایی توجه شده است.

 

 

13.تاحدودی:تاثیرات روانی خطها درشکلها تاحدودی ایجادشده است ومتناسب باهدف درس وآموزش هستند.

 

۱۴.تاحدودی:این موضوع نیزتاحدودی رعایت شده است ورابطه خوبی میان تاثیرات روانی شکلهاورابطه آنهاباتصویرآموزشی برقراراست.

۱۵.زیاد:تاثیررنگها براعصاب انسان رعایت شده است وبه همه جنبه ها پرداخته شده است.

۱۶.زیاد:تصاویربه گونه ای ایجادشده اندکه جنبه انگیزشی داشته باشندوعاملی دربروز

خلاقیت استعداددرکودکان میباشد.

۱۷.خیلی زیاد:به این اصل که موضوع مهمی نیزمیباشدبسیارتوجه شده است واکثرتصاویرازایمنی عاطفی برخوردارهستند.

۱۸.زیاد:تصاویربه گونه ای طراحی شده اندکه درفراگیرانگیزه وسوال ایجادمیکنندبه گونه ای که ذهن اوبادیدن تصاویرفعال میگردد.

۱۹.خیلی زیاد:کاملامشهوداست ک به این اصل توجه شده است ومعیارهادرنظرگرفته شده اند.

۲۰.زیاد‌:درتصاویرازتوازن خوبی برخورداراست وباعث ایجاداعتدال بین فراگیران میشودوباعث ایجاداحساس دلبستگی میشود.

۲۱.تاحدودی:درتصاویرتاحدودی به خلاقیت توجه شده است وباعث تقویت تفکرواگرا

دربیننده میشود.

۲۲.خیلی کم:ازآنجایی که یه نوع کتاب برای کل کشورتالیف میشود میتوان گفت که به این اصل توجه چندانی نمیشودوبایدبازنگری صورت گیرد.

۲۳.زیاد:مولف سعی کرده است برای رسانایی پیام بابرجسته سازی موضوع ویاتلفیق تکنیکهای گوناگون به قابل حس کردن فضای نوشته کمک کند.

۲۴.زیاد:تصاویرکتاب به گونه است که رعایت این اصل به خوبی مشهوداست وبه همه چیزتوجه شده است.

۲۵.تاحدودی:تصاویربه گونه ای است که تاحدودی تصویربه ذهن کودک نزدیک باشدوسپس با ارایه تصاویرپیچیده روی آورد.

 

 

9-تحلیل تکالیف کتاب:

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه میزان تکالیف ارائه شده کتاب درسی از ماهیت تمرینی برخوردار است؟

*

 

 

 

 

2- تاچه میزان تکالیف ارائه شده کتاب درسی از ماهیت خلاقانه برخوردار است؟

 

 

*

 

 

3- تاچه میزان تکالیف ارائه شده کتاب درسی از ماهیت امتدادی برخوردار است؟

 

 

 

 

 

4- تاچه میزان تکالیف ارائه شده کتاب درسی از ماهیت آمادگی برخوردار است؟

 

*

 

 

 

5- تاچه میزان تکالیف ارائه شده جنبه نوشتاری دارند؟

 

*

 

 

 

6- تاچه میزان تکالیف ارائه شده جنبه کار گروهی دارند؟

 

*

 

 

 

7- تاچه میزان تکالیف ارائه شده ماهیت تقویت استدلال وتقویت برهان را دارند؟

 

*

 

 

 

8- تاچه میزان تکالیف ارائه شده به بازخوانی وباز شناسی مفاهیم وواژه ها اختصاص دارد؟

 

*

 

 

 

 

نتایج پرسشنامه شماره8:

1-درانتهای هردرس سوالاتی راکه همه مربوط به فهمیدن درس است راگذاشته یعنی تا دانش آموز درس رایاد نگرفته باشد سوالات رانمی تواند جواب بدهد.

-2درانتهای درس یک یا دوپرسش برای تقویت خلاقیت گذاشته که بیشتر مربوط به نمایش بازی کردن ازروی یک داستان است.

-3دربعضی ازدروس مانند درس کتاب های مرجع از دانش آموزان خواسته فعالیت هایی راخارج از کلاس درس انجام دهند.

_4کتاب از چند فصل تشکیل شده که درس های هرفصل به هم مربوط اند ویک مطلب را آموزش می دهند که یادگیری یک درس برای درس دیگر لازم است.

 

5-به نسبت سوالات درس سوالات زیادی جنبه نوشتاری دارند ودانش آموز بافهمیدن درس آنها راجواب می دهد.

-6سوالاتی درآخرفصل به نسبت زیاد وجود دارد که برای جواب انهاکار گروهی لازم است.

_7درهردرس دوالی سه سوال مربوط به استدلال دانش آموز درمورد یک سوال است.

-8تکالیف هردرس به نسبت زیادی واژه ها ومفاهیم درس رایادآوری می کنند.

 

10-تحلیل محتوا ازابعاد مختلف:

پرسشنامه ارزیابی اهداف درکتاب درسی:

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تا چه میزان محتوای کتاب درسی فراگیران را بااهداف جسمانی آشنامی کند؟

 

*

 

 

 

2- تا چه میزان محتوای کتاب درسی درجهت تحقق اهداف عقلانی مناسب است؟

 

*

 

 

 

3- تا چه میزان محتوای کتاب درسی فراگیران را باشاخصه های شهروند خوب آشنامی کند؟

 

*

 

 

 

4- تا چه میزان محتوای کتاب درسی فراگیران را باحقوق خود دراجتماع آشنامی کند؟

 

 

 

*

 

5- تا چه میزان محتوای کتاب درسی فراگیران را بااهداف اقتصادی آشنامی کند؟

 

*

 

 

 

6- تا چه میزان اهداف فرهنگی هنری مورد توجه محتوای کتاب می باشد؟

 

*

 

 

 

7- تا چه میزان محتوای کتاب درسی اهداف اخلاقی را مورد توجه قرار می دهد؟

*

 

 

 

 

8- تا چه میزان محتوای کتاب درسی اهداف دینی را مورد توجه قراررمی دهد؟

 

*

 

 

 

9- تا چه میزان محتوای کتاب درسی اهداف عاطفی را مورد توجه قراررمی دهد؟

 

*

 

 

 

10- تا چه میزان محتوای کتاب درسی اهداف سیاسی را مورد توجه قراررمی دهد؟

 

*

 

 

 

 

نتیجه پرسشنامه شماره 9:ارزیابی اهداف درکتاب:

_1درکتاب بخوانیم به این مطلب تاحدی توجه شده که یک فصل ازکتاب به بهداشت اختصاص داده شده.

2-دربعضی ازفصول به معرفی دانشمندان وزندگی آن ها وکار هایی که کرده اند اشاره کرده که این خود باعث می شود تادانش آموزخود راهمانند آن ها فردی شایسته ولایق بکند که مشکلات خود راحل کنند وفردی متفکر شوند.

3-درکتاب دربعضی فصل ها به ویژگی های یک شهروند خوب اشاره کرده است واین که به مردم خدمت کنند یا چگونه بادیگران رفتار کنند.

4-کتاب به این موضوع تاحدی کم توجه کرده.

5-دربعضی درس های کتاب مانند درس گنج بحث قناعت وکار حلال رامطرح کرده ودربعضی درس ها صرفه جویی راهم مطرح کرده است.

6-درکتاب از شعر های گوناگون درحد وسیعی استفاده کرده که باعث علاقه دانش آموزان به شعرو آواز می شود ومفاخری راهم به آن ها اشاره کرده است.

7-برای این موضوع یک فصل را اختصاص داده که چگونه رفتاری بامحیط وافراد داشته باشیم.

8-دریک درس به داستان حضرت نوح وایمان آوردن به او که باعث نجات جان اصحاب شد وایمان نیاوردن باعث هلاکت ونابودی آن ها شد.

9-کتاب درپرسش های آخر هردرس ازدانش آموزان خواسته که احساسات وتخیلات خود رابیان کنند.

10-دراین مورد هم یک فصل اختصاص به وطن وبحث ملیتی داده شده است.

*

 

 

 

پرسشنامه مربوط به ارزیابی ابعاد مختلف محتوا:

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه میزان شیوه ارائه محتوا باروش های فعال هماهنگ می باشد؟

*

 

 

 

 

2- تاچه میزان درجه دشواری محتوا بازمانی که برای تدریس آن اختصاص داده شده است هماهنگ است؟

 

*

 

 

 

3- تاچه میزان ماهیت محتوا اجازه بهره گیری از روش فعال تدریس راامکان پذیر می سازد؟

*

 

 

 

 

4- تاچه میزان درجه دشواری محتوا باتوان ذهنی فراگیران متناسب می باشد؟

 

 

*

 

 

5- تاچه میزان محتوا به مسئله قومیت پرداخته است؟

 

*

 

 

 

6- تاچه میزان درتنظیم محتوا مسئله زیبا شناختی لحاظ شده است؟

 

*

 

 

 

7- تاچه میزان محتوا تغییرات نسلی فراگیران را در نظر دارد؟

 

 

 

*

 

8- تاچه میزان محتوا برای فراگیران رغبت انگیز می باشد؟

 

*

 

 

 

9- تاچه میزان حجم متناسب بافراگیران می باشد؟

 

*

 

 

 

10- تاچه میزان درمحتوا به مسئله جنسیت به طور متعادل پرداخته است؟

 

 

*

 

 

 

نتیجه پرسشنامه شماره10:

_1بسیاری ازدرس ها درکتاب بخوانیم سوالات متعددی درذهن دانش آموزان ایجاد می کنند مانند بحث ملیتی،دینی،هنروادب.

2_به نظر ساعت درنظر گرفته شده مناسب تدریس محتوا است.

 

3-درس های کتاب به گونه ای است که معلم باهوشیاری تمام می تواند فرایند تدریس رافعال کند واز حالت خشک ومنفعل دربیاورد.

4_محتوا دربعضی جاها برای یادگیری نیاز به توضیح زیاد دارد ودربعضی جاهاهم دانش آموز به تنهایی مطلب رادرک می کند .

5_درچند فصل بحث ملیتی رامطرح کرده که مختص مردم ایران است.

6-درآخر بیش تر درس ها شعر ها وداستان هایی رابه عنوان روان خوانی گذاشته که درپرورش ذوق وهنر دانش آموزان موثر است.

7-کمتر کتاب به این بحث توجه کرده است.

8-محتوا کتاب به گونه ای است که ذهن دانش آموزاندرادرگیر می کند مثلا با داستان حضرت نوح خیلی سوال درذهن دانش آموزان به وجود می آید.

9-باتوجه به سن دانش آموزان کلاس پنجم درس های کم حجمی برای آنها تدارک دیده شده که متناسب آن هاست.

10-درکتاب دربعضی جاها دختر وپسر رامتناسب با آن کار گذاشته ودربعضی جاها هم فقط به یک جنس برای انجام برخی کار ها اشاره کرده ودرتصاویر هم حجاب وپوشش را هم رعایت کرده است.

نتیجه گیری

کتاب بخوانیم به طورکلی کتاب مناسبی است ولی بعضی جاها نواقصی راهم دارد که نیاز به اصلاح دارد مثلا این کتاب ازنظر سطح خوانایی روش مک لافلین برای کلاس پنجم مناسب نیست که صد البته نمی توان برای این کتاب فقط همین ملاک رادرنظر گرفت بلکه نیمه پر لیوان راهم باید دید.البته باید درنظر گرفت که هرمنبعی رانمی توان کامل وبدون نقص تصور کرد چون که جهان پیوسته درحال دگرگونی است ودانشی به دانش های دیگر افزوده می شود که منابع فعلی شاید جواب پیش رفت هارا ندهدبلکه باید مورد بررسی دوباره وانجام اصلاحاتی درآن بشوند.ومطابق بانیاز های جدید تغییر کند که این کار به حمد الله درآموزش وپرورش ایران انجام می شود وهرچند سالی یکبار تغییراتی به طور کلی وجزیی درکتاب ها صورت می گیرد.بااین اوصاف کتاب بخوانیم دربیش تر روش های تحلیل درسطح بالایی قرار دارد ودربعضی روش ها نه خیلی کم به صورت متوسط باوضع ایده آل مطابقت دارد.به طور مثال کتاب کمتر مسیله تغییر نسل ونیاز های جدید رادرنظر گرفته است وهمچنین به مسیله حقوق فرد درجامعه کمتر توجه کرده است
۰۸ دی ۹۴ ، ۱۸:۱۴
ابوالفضل تارین