تحلیل محتوای کتاب بخوانیم پنجم ابتدایی ازمنظرهای مختلف

-

 

3-میزان تقویت پژوهشگری:

نوع جمله

i

h

g

f

e

d

c

b

a

صفحه

1

0.85

1

3

0

2

0

3

3

1

2

0.62

0

2

3

0

3

2

0

3

3

1.75

2

0

2

3

2

0

1

0

4

0.55

1

0

2

2

3

3

1

2

5

0.4

0

1

1

2

4

0

3

3

6

0.66

2

1

3

0

2

0

3

4

7

0.75

1

3

0

2

3

2

1

2

8

0.6

2

1

3

0

2

4

3

1

9

1.4

1

3

4

2

1

3

2

2

10

0.75

0

3

2

1

2

2

3

1

11

0.8

1

2

3

2

2

4

3

1

12

0.88

2

3

1

2

4

3

2

0

13

1

3

2

1

4

3

4

3

0

14

0.77

2

3

1

1

2

3

4

0

15

0.81

3

0

4

2

4

2

2

3

16

0.66

2

2

3

1

3

4

3

2

17

0.25

0

2

0

2

4

3

4

5

18

0.23

1

1

0

1

5

0

4

4

19

0.125

0

0

0

2

4

3

4

5

20

0.66

1

2

3

2

3

2

3

4

 

 

روش محاسبه i:

I=e+f+g+h/a+b+c+d

برای مثال:   0.66=12/8=3+2+3+4/1+2+3+2=20i

نتیجه :چون مقدار iاز 0.4بیشتر باشد متن فراگیران رابه پژوهشگری دعوت می کند.

 

4-تحلیل میزان تقویت خلاق ونقاد کتاب:

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه میزان محتوای کتاب مهارت حل مسئله رادر فراگیران تقویت می کند؟

 

*

 

 

 

2-تاچه میزان محتوای کتاب قدرت استدلال وبرهان رادرفراگیران تقویت می نماید؟

 

*

 

 

 

3-تاچه میزان محتوای کتاب روح فلسفی را درفراگیران تقویت می نماید؟

 

 

 

*

 

4- تاچه میزان محتوای کتاب تفکر خلاق را درفراگیران تقویت می نماید؟

 

*

 

 

 

5- تاچه میزان محتوای کتاب مهارت برخورداری ازتفکر انتقادی  را درفراگیران تقویت می نماید؟

 

*

 

 

 

6- تاچه میزان محتوای فراگیران رادر موقعیت های مبهم وخلاقیت برانگیز قرارمی دهد؟

 

*

 

 

 

 

توضیحات پرسشنامه شماره سه:

۱)زیاد،زیرا به طور مثال در درسی مانند رازی و شناخت بیمارستان و بو علی و گاو بر حل مسئله توسط این دانشمندان بزرگ و اهمیت کار ان ها برسلامتی از طریق حل مسئله که گوشت را به چند نقطه شهر اویختن وغذا خوردن و سالم شدن فرد همرا بود که این مسائل بر مهارت حل مسـئله تاکید دارد.

۲)زیاد،زیرا رازی و ساخت بیمارستان که استدلالی از کار خود داشت و گوشتی که کمتر خراب شده بود را به عنوان محل بیمارستان انتخاب کرد.

 

 

۳)کم، زیرا مثلا در درس بوعلی و بانگ گاو او همه چیز غیر طبیعی را طبیعی جلوه داده و هیچ روح فلسفی را طلاقت نمی کند و برعکس عمل می کند.

۴)زیاد،زیرا بعد از تعداد زیادی از درس ها از دانش اموزان خواسته می شود که رابطه درس با یک ضرب المثل را بیان کنند و یا در درس چشمه و سنگ تفکر و پیدا کردن راه حلی برای کارها و تفکر خلاقانه توجه شده است.

 

5)زیاد،زیرا در درس ها پس از ارائه مطلب در بیشتردرس ها موضوعی نقد شده مثلا در درس حکمت به قدر دانی از عافیت بر اثر مصیبت تاکید می کند که شیخ رفتار ان غلام را نقد کرده وعلت کار را نیز بیان می کند.

۶)زیاد،زیرا در بیشتر درس ها یک موضوع مبهم را طرح می کند که با تفکر ان موضوع حل می شود مثلا چگونگی پیدا کردن دزد زرهای مردی که ان ها را زیر درختی پنهان کرده و ان درخت برای چه بیماری مناسب است و پیدا کردن دزد که تفکر با خلاقیت همراه بوده و القای این مفاهیم به دانش اموزان شده است

 

 

5_تحلیل پرسش های کتاب درسی:

 

بااستفاده ازفرمول محاسبه میزان ضریب درگیری که برای این کار چهارمقوله رومی رادرنظر می گیریم.

پرسش مربوط به تعاریف5پرسش های مربوط به تعاریف  نتیجه.    .a

.bپرسش هایی که درمتن پاسخ داده شده اند نتیجه 48   پرسش

.cپرسش هایی که پاسخگویی به ان ها نیازمند تجزیه وتحلیل است 50پرسش

d.پرسش هایی که پاسخگویی به انها بااستفاده از تجربیات دانش آموزان صورت می گیرد 49پرسش

 

*گذاشتن نتایج در فرمول زیر:

I=c+d/d+b>  I=50+49/49+48=1/02چون که ضریب درگیری بین  0/4و1/5است

پس ضریب درگیری موردقبول است.

 

6-ارتباط عمودی وافقی کتاب

-ارتباط عمودی

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه میزان اصل مداومت یاپیوستگی درطول کتب دوره رعایت شده است؟

 

*

 

 

 

2-تاچه میزان اصل توالی یافزایندگی درطول کتب دوره رعایت شده است؟

 

 

*

 

 

3-تاچه میزان روش تنظیم محتوای عمودی کتب مطلوب می باشد؟

 

*

 

 

 

4-تاچه میزان کتب پایه های پایین تر پیش نیاز های کتب پایه ای بالاتر راتامین می کنند؟

 

 

*

 

 

5-تاچه میزان ارتباط عمودی این دوره تحصیلی دراین کتب درسی باکتب درسی دردوره های قبل وبعد رعایت شده است؟

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

توضیحات پرسشنامه شماره 5:

1-زیاد:باتوجه به تعریف اصل مداومت وپیوستگی که بایدبرای آموزش یک مفهوم آن مورددردفعات متعددودرقسمتهای مختلف دوره آموزشی تکرارشودمیتوان دریافت که این اصل درکتاب رعایت شده است.

۲.تاحدودی:باتوجه به تعریف اصل توالی یافزایندگی میتوان دریافت که دربعضی قسمتهاازروش دوره ای ودربعضی دیگرازروش مارپیچی استفاده شده است ولی درکل زیادمطلوب بنظرنمیرسد.

3.زیاد:باتوجه به تعریف ارتباط عمودی وخصوصاروش حلزونی درکل میتوان به این نتیجه رسیدکه سلسله مراتبی رعایت شده است ونظم وترتیب خوبی دارد.

۴.تاحدودی:باتوجه به مطالبی که درکتب پایه های پایین تربررسی شده است میتوان به این نتیجه رسیدکه تاحدودی مطالب پایه های پایین ترپیش نیازکتابهای پایه بالاترهستند.

۵.تاحدودی:بطورکل باتوجه به مطالب دوره های قبل وبعدازاین دوره واین پایه میتوان به این نتیجه رسیدکه تاحدودی ارتباط عمودی رعایت شده است ودربعضی مطالب افراط وتفریط صورت گرفته است.

 


-ارتباط افقی:

سوالات

خیلی زیاد

زیاد

تاحدودی

کم

خیلی کم

1-تاچه میزان کتب مختلف پایه مورد نظر درجهت اهداف پایه نقش مکمل عمل می نمایند؟

*

 

 

 

 

2-تاچه میزان کتب مختلف پایه مورد نظر ازدرجه دشواری یکسان برخوردارند؟

 

 

*

 

 

3-تاچه میزان روش تنظیم محتوا بین کتب مختلف مناسب می باشد؟

 

*

 

 

 

 

توضیحات پرسشنامه شماره6:

 

1.خیلی زیاد:باتوجه به مطالعه درموردمطالب واهداف کتب دیگربه این نتیجه رسیدیم که مطالب هرکدام ازکتب درجهت تکمیل کردن مطالب کتب دیگرهستند.

             

2.تاحدودی:بابررسیهای انجام شده به این اصل پی بردیم که تاحدودی مطالب موردنظرازدرجه دشواری یکسانی برخوردارهستند.

۳.زیاد:باتوجه به سرفصل دروس وفصلهای مختلف کتابهای درسی این نتیجه گیری به دست آمدکه تنظیم محتوابه یک شکل انجام شده است.

 

 

 

 

7-تحلیل متناسب بودن کتاب باپایه تحصیلی روش مک لافلین:

 

تعداد کلمات دشوار درهرنمونه:

نمونه اول   سه کلمه دشوار

نمونه دوم.  چهار کلمه دشوار

نمونه سوم.  دوکلمه دشوار

مرحله سوم:

جمع تعداد کلمات دشوار.                                  3+4+2=9

 

مرحله چهارم:

جذرمجموع کلمات:                                                     9=3

 

مرحله پنج:

جمع جذر حاصله باعددسه                                               3+3=6

 

مرحله ششم:

جمع جذر حاصله باعدد پنج                                     3+5=8

 

نتبجه:

کتاب مورد نظر طبق روش مک لافلین برای دانش آموز کلاس ششم ودانش آموز با سن هشت سال مناسب است لذا برا دانش آموز کلاس پنجم مناسب نیست.